Tarım ve Orman Bakanlığından:
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK
HİZMETLERİNE DESTEKLEME
ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2020/35)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık
sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek tarım danışmanları ile kuruluşlar ve sorumlulukları,
desteklemeye başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri,
destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve
yetkiler, desteklemenin geri alınması ve desteklemeden yararlanamayacaklar
ile cezai sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununun 9 uncu ve 23 üncü maddeleri, 5/11/2020 tarihli ve 3190
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2020 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar ile 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü
onaylı AKS’den alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS):
Etiketlenmiş ve tanımlanmış kovanlara ait bilgilerin merkezi bir veri
tabanında kayıt altına alındığı, izlendiği ve raporlandığı Bakanlık kayıt
sistemini,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman
Bakanlığını,
ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş.
Genel Müdürlüğünü,
d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. Şube Müdürlüklerini,
e) Başkanlık: Eğitim ve Yayın Dairesi
Başkanlığını,
f) Bilgi sistemi (TYDBİS): Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Bilgi Sistemini,
g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı
veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme
devresinde tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS):
27/5/2014 tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt
Sistemi Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün
bilgileri ile tarımsal desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına
alındığı veri tabanını ve buna bağlı kayıt sistemlerini,
h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin
2020 veya 2021 yılı üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü
onaylı ÇKS’den alınan belgeyi,
ı) Hayvan kayıt sistemi: Hayvanların
kimliklendirilerek kayıt altına alındığı ve hareketlerinin izlendiği
bilgisayar destekli, Bakanlık bünyesinde oluşturulmuş veri tabanlarını,
i) Hayvan pasaportu: Bakanlıkça
belirlenen hayvana ait bilgileri içeren il/ilçe müdürlüğü veya
yetkilendirilmiş kurum veya kuruluş tarafından düzenlenen imzalı belgeyi,
j) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık
il/ilçe müdürlüklerini,
k) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile
her ilde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini,
l) Kuruluş: TYDD kapsamına alınan
ziraat odası ve üretici örgütlerini,
m) Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik
ile merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik
komitesini,
n) Organik tarım bilgi sistemi
(OTBİS): Organik tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve
sertifika bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
o) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam
ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan, Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılan
ve Uygulama Esaslarına göre yetkilendirilen kişileri,
ö) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine
göre tarımsal danışmanlık hizmetini yerine getirecek olan kişilere verilen
tarım danışmanı sertifikasını,
p) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
r) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal
alanda faaliyet gösteren kooperatif ve birlikleri,
s) Su ürünleri kayıt sistemi: Su
ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında
kayıt altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği,
raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini,
ş) Su ürünleri yetiştiricilik
belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık
Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
t) Tarım danışmanı: Sivil toplum
örgütlerinde, ziraat odalarında istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık
hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte
belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
u) Tarımsal danışmanlık hizmetleri:
Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları ve serbest tarım danışmanlarınca
tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki
ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak
ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
ü) Tarımsal işletme: Üretim
faktörlerini kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin
üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete
ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik
faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
v) Tarımsal yayım ve danışmanlık
desteği (TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara,
sunduğu tarımsal danışmanlık hizmeti için ödenen desteği,
y) Uygulama Esasları: Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
z) Ücret hesap pusulası: 22/5/2003
tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 37 nci maddesi kapsamında düzenlenen
pusulayı,
aa) Üretici örgütleri: Yetki
belgesine sahip, tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici ve üretici
birlikleri ile bunların üst birliklerini,
bb) Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006
tarihli ve 2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan
yeri,
cc) Yetki belgesi (TDYB):
Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların
tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal
danışmanlık yetki belgesini,
çç) Yönetici: Tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin
yürütülmesini sağlayan, lisans ve lisansüstü mezun kişiyi,
dd) Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve
26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
ee) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli
ve 6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre
kurulmuş, çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek
kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetine
İlişkin Genel Hükümler
Tarımsal danışmanlık hizmeti
alacak tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak
zorundadır:
a) ÇKS’ye ve/veya hayvan kayıt
sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt sistemine
ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya
OTBİS’e kayıtlı olmak.
b) Aşağıdaki kriterlerden en az
birini sağlamak:
1) Örtü altında en az iki dekar
alanda üretim yapmak.
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda
üretim yapmak.
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz
dekar veya yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az
yüz dekar, suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak.
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı
yapan işletmelerde en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi baş sığır,
besi sığırcılığı yapan işletmelerde en az yirmisi erkek hayvan olmak
kaydıyla en az elli baş sığır ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde en az
yüz küçükbaş hayvana sahip olmak.
5) Arıcılıkta en az elli adet arı
kolonisine sahip olmak.
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip
olmak.
7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde;
yumurta üretiminde 5000 adet, et üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede
yetiştiricilik yapmak.
8) Organik tarım alanında, (1), (2),
(3), (4), (5) ve (7) numaralı alt bentlerde belirtilen işletme
büyüklüklerinin yarısına sahip olmak.
(2) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve
bu Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmeler, inceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği
bilgi ve belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur.
Tarımsal yayım ve danışmanlık
desteğinden yararlanacak kişi ve kuruluşlar, bunların sorumlulukları,
tarımsal danışmanlık hizmeti ve giderler
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ kapsamında aşağıdaki kişi ve
kuruluşlar tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanabilir:
a) Ek-8’de yer alan Tarım
Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun sertifikaya sahip serbest tarım
danışmanları.
b) Tarım danışmanı istihdam eden
ziraat odaları ve üretici örgütleri.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini
esas alarak tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar. Sözleşme imzalanırken
vekâlet kabul edilmez.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası
taraflarca paraflanır, son sayfa imzalanır ve sözleşme süresi en az on iki
aydır.
c) Tarımsal danışmanlık hizmeti;
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler
doğrultusunda sunulur.
ç) 2019 yılı TYDD kapsamında olan
tarımsal işletmelerin sözleşmeleri 31/12/2021 tarihini kapsıyorsa
sözleşmeleri geçerli olur, kapsamıyorsa 1/1/2021-31/12/2021 tarihleri
arasını kapsayacak şekilde yenilenir. Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten
sonra yapılacak sözleşmeler 1/1/2021-31/12/2021 tarihleri arasını
kapsayacak şekilde düzenlenir.
d) Bakanlıkça, bir dilimi veya tamamı
ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına
karar verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba
yatırılmak suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde
Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere
hazır bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı
feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı, ölüm, sürekli
hastalık, doğal afetler, evlilik, boşanma, eğitim durumu, tutukluluk hali,
askeri yükümlülüğü yerine getirme, sertifikanın geçici iptali veya
sertifikanın iptali, serbest tarım danışmanı yetki belgesi başvurusu yapma
ve kamuda görev alma sebepleri dışında değiştirilemez. Bu sebeplerden
dolayı tarım danışmanının görevinden ayrılması halinde tarımsal işletmeye
Ek-8’deki tabloya göre hizmet verebilecek tarım danışmanı on beş gün içinde
ikame edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler ile
Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu
Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri, sistem üzerinde işlendikten
sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki
hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bildirilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı; (g) bendinde
belirtilen sebeplerden dolayı, bu Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet
sunumu içerisinde ölüm hali hariç bir defadan fazla değiştirilemez.
h) Tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek olan tarım danışmanının sertifika türü ve
sertifika bölümü bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme
tipi Ek-8’de yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümleri tablosuna
uygun olur. Akdeniz ve Ege Bölgelerinde bitkisel üretim yapan işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan ziraat odası ve üretici örgütlerinde
Bitki Koruma bölümü sertifikaya sahip en az bir tarım danışmanı istihdam
edilir. 2019 yılı TYDD kapsamında kuruluşta istihdam edilen ve hâlihazırda
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan tarım danışmanları bu hükümlerin
dışındadır.
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kuruluş ile tarım danışmanı arasında imzalanacak olan hizmet
sözleşmelerinin süresi yirmi dört aydan az olamaz. 2019 yılı TYDD
kapsamında istihdam edilen tarım danışmanlarının kuruluşlarda istihdamı
asıldır. Doğum izni kullanan tarım danışmanı yerine istihdam edilen kişiler
bu hükmün dışındadır.
i) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık
hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
j) TYDD’den faydalanan ziraat odası
ve üretici örgütlerinde bu Tebliğin uygulama süresince yönetici istihdam
etme şartı aranmaz.
k) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşlar; tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilen
tarımsal işletmelere, men edildiği süre boyunca TYDD kapsamında hizmet
sunamaz.
l) Bu Tebliğin uygulama süresince
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluştaki
tarım danışmanının hizmet sunduğu ve kesinleşen Ek-3’te yer alan TYDD
Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait
İcmaldeki tarımsal işletmelerde meydana gelen eksilmelerin % 20’yi
geçmemesi koşulu ile Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısı
esas alınarak TYDD’ye konu olmayan diğer tarımsal işletmeler ile sözleşme
imzalanarak tarımsal danışmanlık hizmeti sunulabilir. Bu tarımsal
işletmeler TYDD’ye konu edilemez.
(3) Kişi ve kuruluşun sunacağı
tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunacak serbest tarım danışmanları ile kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanları Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında
belirlenen görevleri yerine getirir. İl teknik komitesi Uygulama
Esaslarında belirlenen işletme kontrol sıklıklarını bu Tebliğin uygulama
süresince geçerli olmak üzere en fazla yüzde elli oranında azaltabilir.
b) Uygulama Esasları kapsamında
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler arasında
imzalanan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar, her bir faaliyette
bir defadan az olmamak üzere demonstrasyon, tarla günü, çiftçi toplantısı,
çiftçi inceleme gezisi düzenler. Danışmanın yıllık planında yer alacak bu
faaliyetler il/ilçe müdürlüğü koordinasyonunda gerçekleştirilir. Bu
faaliyetlerden tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri
faydalanabilir. Bu faaliyetler için düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin
izlenmesinde kullanılacak formlar Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin
konuları seçilirken il yayım programları dikkate alınır.
c) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanlarına Bakanlık uygulamaları hakkında eğitim verebilir.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları
Bakanlık uygulamaları hakkında çiftçileri bilgilendirir.
d) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları
tarımsal işletmelerce üretilen tarımsal ürünlerin dijital ortamda
pazarlanması amacıyla Bakanlığımız tarafından yönetilen Dijital Tarım
Pazarı (DİTAP) hakkında çiftçileri bilgilendirir ve çiftçinin ürününü DİTAP
üzerinden satması konusunda yönlendirme yapar ve gerekli desteği sağlar.
(4) Tarımsal danışmanlık hizmeti
giderleri aşağıdaki kalemlerden oluşur:
a) Personel giderleri.
b) Büro giderleri.
c) Malzeme giderleri.
ç) Diğer giderler.
d) Ziraat odası ve üretici
örgütlerine ödenen TYDD’nin tamamı sadece tarım danışmanı ücreti, ücrete
bağlı vergi ve sigorta giderleri olarak kullanılır, tarımsal danışmanlık
faaliyetinin diğer giderleri kuruluş kaynaklarından karşılanır. Her bir
tarım danışmanının aylık ücreti, ücrete bağlı vergi ve sigorta giderleri
toplamı en az üç bin sekiz yüz otuz üç Türk Lirası’dır.
(5) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluş, hizmet giderlerini karşılamak üzere hizmet sunduğu
tarımsal işletmelerden Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla ücret talep
edebilir. Tarımsal işletmelerden tahsil edilen bu ücret veya ödenen TYDD
için tarımsal işletmeler adına serbest meslek makbuzu veya fatura
düzenlenir.
(6) Bitkisel üretim yapan tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının
işletme danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler aşağıda belirtilmiştir:
a) Bakanlık görev alanına giren
konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun
üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve
sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Sertifikalı tohum, fidan ve fide
kullanımı ile birlikte, yörenin ekolojik yapısına uygun çeşit seçimini,
modern sulama sistemlerini ve alternatif tarımsal üretimi teşvik etmek,
organik tarım-iyi tarım uygulamaları gibi sürdürülebilir ve çevreye duyarlı
tarım yöntemlerinin yaygınlaşmasını sağlamak.
c) Toprak analizi sonuçlarına göre
gübre kullanımı konusunda tarımsal işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak
ve özendirmek.
ç) Tarımsal desteklemeler, kredi ve
hibeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik
etmek, gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler
veya görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve arazi kontrollerini
gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne iletmek.
d) Bitki ve çevre sağlığının
korunması konusunda işletmeleri bilgilendirmek.
(7) Hayvansal üretim yapan tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının
işletme danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler aşağıdadır:
a) Bakanlığın görev alanına giren
konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun
üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve
sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Tarımsal desteklemeleri takip
ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek,
gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya
görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve hayvan tespitlerini yaparak
il/ilçe müdürlüğüne bildirmek.
c) İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde
uygun eğitim durumu, yeterli donanım ve teknolojik altyapı var ise
hayvanlara küpe takıp veri girişinde bulunmak ve hayvan kayıt sistemine
ilişkin bilgilerin sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye yardımcı olmak.
ç) Eğitim durumunun uygun olması ve
ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla salgın hastalık durumunda
il/ilçe müdürlüğüne bildirimde bulunmak, konulan kordon, tecrit,
dezenfeksiyon, karantina ve duyuru gibi idari ve fenni tedbirlerin
alınmasına yardımcı olmak, bu konuda alınan kararları uygulamak.
d) Eğitim durumunun uygun olması ve
ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından
verilen talimatla, hastalık teşhisi için biyolojik madde (tüberkülin, mallein
ve benzeri) uygulama çalışmalarında bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili
acil durumlarda (hayati tehlike durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta
sahibini yönlendirmek.
e) Su ürünleri üretimi yapan
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanları (a) ve
(b) bentlerinde belirtilen görevlerden sorumludur.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile
ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Üretici örgütleri; bulundukları
il/ilçe sınırları dâhilinde yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Ziraat odaları; ilgili mevzuatına
uygun olarak bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu
ilçe sınırları dâhilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde
bulunabilirler.
c) Serbest tarım danışmanları sadece
bulundukları il sınırları içerisinde tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinde bulunabilirler.
Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde koordinasyon ve tarımsal
veriler şube müdürü, ilçede ilçe müdürü başkanlığında üç kişilik bir
denetleme komisyonu oluşturulur. Komisyonun oluşumunda, varsa tarım
yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler öncelikli olmak üzere Bakanlık
teknik personeli görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşları; şikâyet, ihbar gibi olağan dışı
durumlarda yapılacak denetimler hariç birinci ve ikinci dilim ödeme işlemi
gerçekleşmeden önce, bu Tebliğin uygulama süresince altı ayda bir olmak
üzere yılda en az iki defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu
Tebliğe göre denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl müdürlüğünde koordinasyon ve
tarımsal veriler şube müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, il müdürü
kararı ile ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen
kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin
en az % 25’i ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları
dışında, hizmet alan tarımsal işletmeler için ilçeler arası koordinasyon
sağlanmak suretiyle tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya
komisyon tarafından görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır.
Yapılan çiftçi görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı % 20 ve üzerinde
olduğunda ceza işlemleri uygulanır.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşun denetlemesinde; Ek-9’da yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Raporu kullanılır. Bakanlık, bu form ve
rapor üzerinde değişiklik yapmaya yetkilidir.
f) Denetim sürecinde haklarında
olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların durumları il teknik komitesinde
görüşülüp, Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen
hususlar dikkate alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz,
Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır.
g) Bu Tebliğde öngörülen sürede
denetleme işlemi tamamlanamayan veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz
rapor tutulan kişi ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi
ile denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
ğ) Başkanlık; üzerinde idari, adli
soruşturma bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurur, hakkında
şikâyet bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurabilir. Ödemesi
durdurulan bu kişi ve kuruluşlara, idari ve adli işlemler sonuçlanana ve on
iki aylık hizmet sunumu tamamlanana kadar ödeme yapılmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru İşlemleri, Belgeler ve
Ödeme
Başvuracak kişi ve kuruluşlar ile
istenecek belgeler
MADDE 8 – (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan
sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen kişi
ve kuruluşlardan yetki belgesine sahip olan ya da bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten itibaren yedi gün içinde il/ilçe müdürlüğüne eksiksiz olarak
yapılan başvurular sonucu yetki belgesi alan kişi ve kuruluşlar TYDD’ye
başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve
kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili kişiler aşağıdadır:
a) Ziraat odası başkanı.
b) Birlik başkanı.
c) Kooperatif başkanı.
ç) Serbest tarım danışmanı.
(3) Başvuru sırasında istenecek
belgeler aşağıdadır:
a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru
Formu ve Taahhütname ile Ek-2’de yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan
Kişi/Kuruluşa Ait Bilgi Formu.
b) Uygulama Esaslarında belirtilen
hükümler doğrultusunda düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet
sunacağı tarımsal işletme sayısı Uygulama Esaslarında belirlenen sayılardan
az olmamak üzere, Ek-3’te yer alan icmal.
c) Her tarımsal işletme için,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlarla yapılan tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesi.
ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat
odası ve üretici örgütlerinin SGK prim borcu olmadığına dair ilgili
kurumdan alınan belge.
d) Serbest tarım danışmanı, ziraat
odası ve üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair
ilgili kurumdan alınan belge.
e) Kuruluşlar adına başvuru yapmaya
yetkili ziraat odası başkanı, birlik başkanı ve kooperatif başkanı için
başvuru yapabileceğine dair alınan yönetim kurulu/yetkili kurul kararının
onaylı sureti.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verdiği işletmenin tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri
veya birkaçı:
1) ÇKS belgesi.
2) AKS belgesi.
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi.
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi.
5) Hayvan pasaportlarının veya
listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti.
6) Hayvan kayıt sisteminden alınan
belge/liste.
7) OTBİS’e kayıtlı olduğuna dair il
veya ilçe müdürlüğünden alınan yazı.
8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği
için, etlik veya yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki hayvan
sayısını gösteren il veya ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı işletme
tescil belgesi.
9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve
5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli
ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu
Kanunu kapsamında arazi toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS
güncellemesinin yapılamadığı hallerde il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini
ihtiva eden belge.
(4) TYDD’ye başvuran kişi ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanına ait yerleşim yeri adresi,
tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet ettiğine dair
TYDBİS’ten kontrol edilir.
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri
ve askı işlemleri
MADDE 9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemlerine ilişkin hususlar aşağıdadır:
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi
ve kuruluşlar, bu Tebliğin yayımlanmasından itibaren on beş gün içinde, son
başvurunun tatil gününe gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai
bitimine kadar istenen belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet
bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan
yerde il müdürlüğüne başvurur. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe
müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvuru yapılır.
b) Ek-4’te yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ
Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve
Ek-6’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran
Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İlçe İcmali ilçe
müdürlüğünce, ilçe müdürlüğünün olmadığı yerde il müdürlüğünce son başvuru
tarihinden itibaren beş gün içerisinde TYDBİS'e kayıt edilir. İl müdürlüğü
tarafından sistemden alınan, Ek-5’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında
Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İl İcmali ve Ek-7’de yer
alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet
Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali çıktıları onaylanarak askıya
çıkarılmak üzere başvurunun yapıldığı ilçe müdürlüklerine gönderilir. Son
başvuru tarihinden itibaren on gün sonra il ve ilçe müdürlüklerinde askıya
çıkarılır. İcmaller beş gün süreyle askıda bırakılır. Askıya çıkma ve
indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı süresince il müdürlüğüne
yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il teknik komitesi tarafından
değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul edilen değişiklikler icmale
işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri alınır. Herhangi bir itiraz
olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra
yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz.
c) Tarımsal işletme birden fazla kişi
ve kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere;
ceza durumu, kuruluşa üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal
faaliyeti ile tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu, tarım danışmanı
sertifika türü, yetki belgesi tarihi, sözleşme tarihi ve başvuru tarihine
göre il müdürlüğünün belirlediği bir kuruluştan hizmet alır. Diğer kişi ve
kuruluş, icmaller askıya çıkmadan önce Ek-3’teki icmalde eksilen tarımsal
işletmelerin yerine yeni tarımsal işletmeler belirler. Bu tarımsal
işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden düzenlediği Ek-3’teki icmali TYDD
başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve Ek-3’teki icmalde başka
bir değişiklik yapılmaz.
ç) İcmalleri askıya çıkarma ve
indirme tarihinin resmî tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya
çıkarma ve indirme işlemi resmî tatili takip eden ilk iş günü
gerçekleştirilir.
d) Kesinleşmiş Ek-5 askı icmali,
itirazların değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde Başkanlığa
gönderilir.
e) Başvuru bitiş tarihinden sonra
askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler
dışında çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a)
bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD
ödemesine esas olamaz.
f) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve
kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya
Başkanlıkça Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan
denetleme ve inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan
cezalardan uyarma için toplam TYDD tutarı %10 oranında, kınama veya önce
uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası için toplam TYDD tutarı
%20 oranında, önce uyarma cezası alıp sonrasında kınama cezası için toplam
TYDD tutarı %40 oranında azaltılır. Kınama üstü ceza verilmiş kişi ve
kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
g) Tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı
feshedilen tarımsal işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD birinci ve ikinci dilim
ödemeleri yapılmadan önce; tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten
itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge, ücret
hesap pusulası ve maaş dekontları, teminat alınması ve ödeme icmallerinin
Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir:
a) 30/4/2021 tarihine kadar
gönderilmesi gereken birinci dilim ödemeye esas il icmali ile 30/11/2021 tarihine
kadar gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa
gönderilmeden önce; tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanının, sözleşme yapıldığı tarihten itibaren
SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve 6 ncı maddenin
dördüncü fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun Banka veya diğer banka maaş
dekontları ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret
hesap pusulası TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim
edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşlar, ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz
banka teminat mektubunu 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili
kişiler aracılığı ile 30/4/2021 tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder
veya ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il
defterdarlığınca açılan hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi
alınan kesin teminat mektupları muhafazası için defterdarlık muhasebe
müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır.
c) Teminat mektuplarının toplam
tutarı ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla,
T.C. Ziraat Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat
mektubu alınabilir.
ç) 30/11/2021 tarihine kadar
gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa
gönderilmeden önce serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici
örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumdan
alınan belge TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir.
Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
d) Birinci fıkranın (f) bendinde
belirtilen ceza oranları göz önünde bulundurularak ödemeye esas il ödeme
icmalleri hazırlanır. Bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere
30/4/2021 tarihinden sonra birinci dilim ve 30/11/2021 tarihinden sonra yapılacak
olan ikinci dilim ödemesine ait Ek-4 ve Ek-6 ödeme icmalleri ilçe
müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün içinde, Ek-5 ve Ek-7 icmalleri il
müdürlüğünden Başkanlığa on gün içinde gönderilir. İl/ilçe müdürlüklerinde
oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimlerde Yönetmelik ve Uygulama
Esasları kapsamında uyarma veya kınama cezası uygulanan kişi ve kuruluşlara
ait ödeme icmalleri, cezanın kişi ve kuruluşa tebliğ tarihinden itibaren
itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda, itiraz olması halinde ise Merkez Teknik
Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin
komisyonu kararı sonrasında, verilen karara göre Başkanlığa gönderilir.
e) Geri ödemesi olan kişi ve
kuruluşların icmalleri, geri ödeme işlemi tamamlandıktan sonra Başkanlığa
gönderilir.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşa 10 uncu maddenin sekizinci fıkrası kapsamında ödeme
yapılabilmesi için, 36 haftalık hizmet sunumu tamamlandıktan sonra, Ek-7’de
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun
Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali ve Ek-11’de yer alan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması
Hakkında Tebliğ Kapsamında Doğum İznine Ayrılan Tarım Danışmanları İçin
Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe/İl İcmali
düzenlenerek Başkanlığa gönderilir.
g) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşlar; Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında
belirtilen form ve raporları il/ilçe müdürlüğüne teslim edene kadar ödeme
icmalleri düzenlenmez.
ğ) Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer
alan il icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
h) Ödemeler, Bakanlık tarafından
gerekli kaynağın bankaya aktarılmasını müteakip Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10 – (1) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlara,
Uygulama Esaslarında belirlenen işletme sayısının % 80’inin altına
düşmemesi ve hizmet sunması koşulu ile bir tarım danışmanı için 46.000 TL
TYDD ödemesi yapılır.
(2) Bakanlık tarafından
yetkilendirilerek tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici
örgütü, ziraat odası ve bunların şubeleri de dahil olmak üzere bünyelerinde
çalıştırdıkları en fazla beş tarım danışmanı için TYDD ödemesi yapılır.
(3) Kişi ve kuruluşa her bir
tarım danışmanı için yıllık 46.000 TL TYDD, 12 aylık hizmet sunumu
zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla, 30/4/2021 tarihinden sonra 23.000 TL ve
30/11/2021 tarihinden sonra 23.000 TL olmak üzere iki dilim halinde
Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir.
(4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna
göre Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri 2020 ve 2021 yılı bütçesinden
karşılanır. Başkanlık, iller bazında TYDD desteği verilecek serbest tarım
danışmanı ile kuruluşlardaki tarım danışmanı sayısı ve öncelik kriterlerini
belirlemeye yetkilidir.
(5) Üzerinde haciz kararı bulunan
kişi ve kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi
yapılır. Bu durumdaki kişi ve kuruluşların birinci dilim TYDD ödemesi 12
aylık hizmet sunumu sonuna ertelenir.
(6) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında yapacakları geri ödeme
işlemi tamamlanana kadar TYDD ödemesi yapılmaz.
(7) TYDD ödemeleri, şubesi olan
kuruluşlar için, yetki belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır.
Merkezinde faaliyet göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kadın tarım danışmanının doğum yapması ve durumu doktor raporu ile
belgelemesi şartıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun
talep etmesi durumunda, bu Tebliğde belirtilen 52 haftalık hizmet sunumunun
en az 36 haftalık süresinde tarımsal danışmanlık hizmeti sunmaları halinde,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa tarım danışmanı için
32.000 TL ödenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik Komiteleri
İl teknik komitelerinin görevleri
MADDE 11 – (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri
yapar:
a) İl teknik komitesi il düzeyinde
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini
artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili
mevzuata uygun her türlü tedbir ve kararı alır.
b) İl teknik komitesi tarımsal
danışmanlık hizmetleri kapsamında, düzenlenecek faaliyetlerin sayısını
artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye
yetkilidir.
c) İl teknik komitesi tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını
sağlamak üzere her türlü tedbiri alır.
ç) İl teknik komitesi il düzeyinde
tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi
denetlemek üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden koordinasyon ve
tarımsal veriler şube müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme
komisyonunu görevlendirebilir.
d) İl teknik komitesi gerçeğe aykırı
beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya
yetkilidir ve alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı
aracılığı ile ilgili mercilere girişimde bulunur.
e) İl teknik komitesi haksız yere
TYDD’den yararlandığı tespit edilen kişi ve kuruluşların beş yıl süreyle
hiçbir destekleme programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve
karara bağlar. Ayrıca gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden
il/ilçe müdürlüğü de, ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunur.
f) İl teknik komitesi, bu Tebliğin
uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve
karar almaya yetkilidir. İl teknik komitesinin kararlarına yapılan
itirazlar Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre
oluşturulan disiplin komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak
karara bağlanır.
Desteklemelerin denetimine ilişkin
görev ve yetkiler
MADDE 12 – (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği
uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme
ve denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime
tabidir.
(3) Yapılan denetimler sırasında,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme
sahiplerinin, bilgilerinde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde
sahte evrak tespit edilmesi halinde bunlar hakkında ilgili Cumhuriyet
Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca ilgili memurlar
hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit
şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar,
Desteklemenin Geri Alınması,
İdari Yaptırımlar ve Diğer Hükümler
Desteklemeden yararlanamayacaklar
MADDE 13 – (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar
TYDD ödemesinden faydalanamaz:
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen nitelikleri taşımayan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık
hizmeti sunanlar.
b) Ek-8’de yer alan Tarım
Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun sertifikaya sahip serbest tarım
danışmanları, tarım danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve üretici
örgütlerinden istenen belgelerle birlikte 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar.
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere
başvuru yapan kişi ve kuruluşlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge
ibraz edenler.
ç) Kamu tüzel kişileri.
d) Men edildiği süre ile sınırlı
olmak üzere, tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
e) Tarımsal desteklemelerden herhangi
birinden men edilen bir tarımsal işletmenin men edildiği süre boyunca, bu
tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
f) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve
bu Tebliğ kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet
sunumu süresince; Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen uyarma,
kınama, sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması,
sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarından kınama üstü ceza alan
kişi ve kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve yetki belgesi iptali
cezası hali hazırda devam eden kişi ve kuruluşlar.
g) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
iptal edilen kuruluşun başkanı veya yönetim kurulu üyesinin, cezanın
verildiği tarihten sonra görev aldığı tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
başka kuruluşlar.
ğ) Tarım danışmanı ve/veya tarım
yayımcısı belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi
ise ve sahip olduğu sertifika bölümünde kendi işletmesi tarımsal
danışmanlık hizmeti alıyorsa, bu tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
h) Tarımsal işletmelere on iki aydan
daha az süreli tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
ı) İstihdam ettiği tarım danışmanını
on iki aylık hizmet sunumu süresince birden fazla değiştiren kuruluşlar.
i) Bu Tebliğin uygulama süresince
tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç
olmak üzere, Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısının %
80’inin altına düşen kuruluşlar.
j) Tarım danışmanının, 6 ncı maddenin
dördüncü fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun olarak aylık bazda banka ve
diğer banka maaş dekontu ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına
düzenlenmiş ücret hesap pusulası ve SGK prim ödemesi belgesi ile teminat
veya teminat mektubunu il/ilçe müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen kişi ve
kuruluşlar.
k) Tarım danışmanı istihdam etmeyen
kuruluşlar.
l) TYDD son başvuru tarihinden sonra
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi alan kişi ve kuruluşlar ile şube izni
alanlar.
m) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve
bu Tebliğde belirtilen hükümleri yerine getirmeyen kişi ve kuruluşlar.
n) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve
bu Tebliğde belirtilen form ve raporları düzenlemeyen, bunları il/ilçe
müdürlüğüne belirlenen süre içerisinde göndermeyen kişi ve kuruluşlar.
Desteklemenin geri alınması ve
teminatın iadesi
MADDE 14 – (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi
veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi
hükümlerine göre geri alınır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan
hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan iki kez kınama ve üstü ceza alan kişi ve kuruluşlara yapılan
TYDD ödemesinin tamamı, uyarma cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan
toplam TYDD ödemesinin % 10’u, kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci
uyarmadan dolayı kınama cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin % 20’si, önce uyarma cezası alıp sonrasında kınama cezası alan
kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin % 40’ı birinci dilim ve
ikinci dilim TYDD ödeme icmallerinde düşülmeden ödeme yapılmış ise bu kişi
ve kuruluşlara yapılan fazla ödeme.
b) Bu Tebliğin uygulama süresince
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluştaki tarım danışmanının
hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere
Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin altına
düşen kişi ve kuruluşlara bu tarım danışmanı için yapılan TYDD ödemesi.
c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
iptali cezası alan kuruluşun ortağı, başkanı veya yönetim kurulu üyesi,
cezanın verildiği tarihten sonra görev aldığı diğer tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşlara ödenen yılı TYDD.
ç) 13 üncü maddede yer alan kişi ve
kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi.
(2) TYDD son ödemesinin
gerçekleşmesini takiben tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair
ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı
halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa ödenen TYDD’nin
herhangi bir nedenle geri alınması durumunda gerektiğinde teminattan mahsup
edilir.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan serbest tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu
süresi içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
İdari yaptırımlar
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler,
kendilerine ibraz edilen ödemelere esas teşkil eden belgelerin kontrolünden
ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine
getirmeyerek haksız yere TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD
ödemesinden yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı
belge düzenleyen ve kullanan kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve
diğer kanuni işlemler yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen
belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere bu Tebliğ hükümlerine aykırı
olarak haksız yere TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı
Kanunun 23 üncü maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya
il müdürlüğü adına açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat
kaydedilir.
Diğer hükümler
MADDE 16 – (1) Bakanlık, doğal afet, salgın hastalık
gibi olağanüstü durumlarda bu Tebliğ kapsamında belirtilen hizmetlerin
yürütülmesine yönelik yeniden düzenleme yapmaya yetkilidir.
Yürürlükten kaldırılan tebliğ
MADDE 17 – (1) 13/11/2018 tarihli ve 30594 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2018/42) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Orman
Bakanı yürütür.
Ekleri
için tıklayınız.
|